Profeet Idris(vzmh)

Naam: Idris(vzmh)
Levensjaren in deze wereld: 83 jaar
Uitgekozen tot: Nabi

 

Verhaal van profeet Idris(vzmh)

 

Idris(vzmh) was de derde profeet na Adam, en de eerste die met een pen schreef. In betrouwbare Hadith wordt gezegd dat Mohammed(saws) Idris(vzmh) zag in de vierde hemel tijdens zijn nachttocht en hemelreis.

Idris(vzmh) was geboren en getogen in Babylon en volgde de leerstelling en religie van de Profeet Adam (as) en zijn zoon Seth (as). Idris(vzmh) was de vijfde generatie van de Profeet Adam. Hij riep de mensen om terug te keren naar de religie van zijn voorvaders, maar slechts een paar luisterden naar hem terwijl de meerderheid zich wegdraaide.

Profeet Idris(vzmh) en zijn volgelingen verlieten Babylon voor Egypte. Daar zette hij zijn missie voort en riep de mensen op tot wat correct en eerlijk was, leerden hen bepaalde gebeden en instrueerde hen te vasten op bepaalde dagen en een deel van hun rijkdom af te staan aan de armen.

Hij was de eerste van de Kinderen van Adam aan wie het profeetschap werd gegeven na Adam en Seth. Het is overgeleverd dat hij de eerste was die de basisvorm van het schrijven heeft uitgevonden.

Profeet Idris (vzmh) en zijn missies

 

De profeet Idris(vzmh) hield van lezen, daarom werd hij Idris(vzmh) genoemd. Allah gaf hem goede intelligentie: hij schreef en las, wist alles over de sterren af. Hij kon ook heel goed paard rijden. Hij vocht tegen de ongelovigen en vroeg om Allah te dienen. Hij leerde de volgelingen alles, ook hoe ze kleren moesten naaien, zodat ze er altijd netjes uitzagen.

De engel Israël kwam vaak bij hem, in een vorm van een gewoon mens. Die stelde hem vaak op proef, om te kijken of hij goed zal blijven. Idris(vzmh) bleef altijd op de goede weg en sterk in zijn geloof. Zo werden ze goede vrienden.

Profeet Idris(vzmh) tegen de wrede koning

 

In de tijd van profeet Idris(vzmh) leefde een wrede koning. Op een dag ging hij buiten zijn omgeving in zijn vrije tijd zich vermaken en genieten van zijn tochtje.
Opeens zag hij hele mooie boomgaarden, hij kon zijn ogen niet van afhouden. Hij stuurde zijn mannen om te vragen van wie dat was. Hij kreeg te horen dat de eigenaar een oude man was. De koning vroeg aan de eigenaar om de boomgaarden aan de mensen van het kasteel te geven. De eigenaar zei: ‘Ik en mijn familie hebben hier meer behoefte aan’ en weigerde het bevel van de koning. De koning vroeg of hij hem wilde verkopen. De oude man had niks anders en was een goed gelovige persoon en zei tegen hem: ‘Ik verkoop deze boomgaarden aan niemand.’ De koning werd boos en ging weer terug naar zijn kasteel. Zijn vrouw zag hem heel boos en vroeg wat er aan de hand was. De koning vertelde zijn verhaal en zijn vrouw zei tegen hem: ‘Ik zal ervoor zorgen om een oplossing te vinden!’

Haar oplossing was om een paar mannen te betalen en op pad te sturen om hun slechte daad te verrichten. Deze mannen gingen overal in de stad roepen dat de oude man ongelovig is geworden en een nieuw geloof heeft uitgekozen. Zo werd hij vals veroordeeld en de koning gaf het bevel om hem te doden. De slechte koning kreeg uiteindelijk zijn zin.

Profeet Idris(vzmh) kwam hier achter en ging naar de koning en zijn paleis. Hij zei tegen hem: ‘Geef de boomgaarden terug aan de familie van de oude man en vraag zelf ook om vergiffenis bij Allah(swt)’. Dat was onacceptabel voor de koning en hij wou het niet terug geven.

Profeet Idris(vzmh) zei: ‘Wees op je hoede! Want Allah(swt) zal wraak nemen. Jouw huidige positie en jouw macht zal verloren gaan en je vrouw zal opgegeten worden door de straathonden! Als laatste voegde hij toe wat Allah(swt) heeft gezegd: ‘Heeft mijn vergiffenis en geduldigheid jou tot zo een eigendunk en ongehoorzaamheid gebracht!’ In plaats dat de koning terugkeert naar het goede pad, antwoord hij terug: ‘Voordat je door mijn handen vermoord zal worden, ga van hier weg!’

Zijn vrouw fluisterde rustig in zijn oren en zei: ‘Wees niet bang van wat Idris heeft gezegd. Ik zal ook een paar mensen op hem afsturen en zij zullen zijn levensjaren hierbij beëindigen. Profeet Idris(vzmh) kwam hier achter via de berechting van Allah(swt). Hij verliet de stad en ging voor een tijde in een grot van een berg wonen. Zijn eten kreeg hij gezonden door de engelen. Allah(swt) wenste om zijn zegeningen en genade af te nemen. Het ging dan een tijdje niet regenen en er kwam een droge periode. De bevolking kwam daardoor in hongersnood en zo werd de koning neergehaald van zijn troon. Iedereen was in hongersnood en zo werd ook zijn vrouw opgegeten door de hongerige honden. Door de slechte situatie en de moeilijke periode, dachten mensen weer aan Allah(swt) en hun verloren Profeet.

De terugkeer van Profeet Idris(vzmh)

 

Uiteindelijk na 20 jaar wisten ze waar het probleem lag en vroegen ze allemaal om vergiffenis bij Allah(swt). Ze werden vergeven en Profeet Idris(vzmh) keerde terug naar zijn volk. In de stad werd hij verwelkomd en omhelsd door de gelovige. Profeet Idris(vzmh) smeekte en vroeg of het weer kon regenen. De mensen zagen zware wolken aankomen en het ging ook regenen. De mensen werden blij en de vreugde keerde terug in hun leven.

Profeet Idris(vzmh) in paradijs

 

De engel vertelde Allah over Idris(vzmh) dat hij zo veel bad en vastte. De engel vroeg of hij Idris(vzmh) eenmaal het paradijs mocht laten zien. Allah vond het goed, en de engel nam Idris(vzmh) mee. De engel bracht hem naar de verschillende hemelen, waar hij alles kon zien. Toen kwam hij voor een poort te staan waarachter hij vuur zag branden. De engel zij: ‘Dat is de hel, waar de mensen, die Allah niet gehoorzaam zijn, gestraft worden.’

De profeet werd daarna naar een andere poort gebracht. Al van verre rook hij de heerlijke geuren en toen hij door de poort kwam, zij hij verrast: ‘Soebhan-allah wat is het hier prachtig!’ ‘Dit is het paradijs’, zij de engel. ‘Hier komen de mensen die Allah gehoorzamen’. De profeet was hier heel gelukkig. Hij wandelde rond en genoot er van. ‘Kom, zij de engel, ik breng je weer terug naar de aarde’. Maar de profeet wou helemaal niet weg. De profeet vroeg de engel of hij mocht blijven. Allah hoorde dat en zij tegen de engel: ‘laat hem in het paradijs blijven. Hij is een goed mens en ik geef hem deze hoge plaats’. De profeet Idris(vzmh) is toen bij Allah in het paradijs gebleven en is nooit meer naar de aarde terug gekeerd.

Enkele Leerzame Uitspraken

 

“Gelukkig is degene die naar zijn eigen daden kijkt en ze aanstelt als verdedigers voor zijn Heer.”

“Niemand kan betere dankbaarheid tonen voor Allah’s gunsten dan hij die ze deelt met anderen.”

“Benijd mensen niet om wat ze hebben opdat ze er slechts kort van zullen genieten.”

“Hij die buitensporig spaart zal er niet van profiteren.”

“De ware vreugde van het leven is het hebben van wijsheid.”

Idris in de Qur’an

 

Allah zegt: “En noem in het Boek Idris(vzmh). Waarlijk! Hij was een man van waarheid en oprechtheid, en een profeet. En wij verhieven hem naar een hoge positie. 19:56-57

- Surah Maryam verzen 56 & 57

(56) En herdenk Idris(vzmh) in hetzelfde boek; want hij was een rechtvaardig mens.

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا

(57) Wij verhieven hem tot een hoge plaats.

وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا

(85) En gedenk Ismaël en Idris(vzmh) en Dhu’lkefl. Zij waren allen geduldige mensen.

وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِينَ

- Surah al-Anbiya vers 85

Made by: Narges Kohestany
Organisatie groep: Montazeran


2 responses to “Profeet Idris(vzmh)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: